Wie het hardst schreeuwt, schreeuwt het best?

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Door actief aanwezig te zijn op sociale media geef je jouw bedrijf een gezicht en maak je de communicatie persoonlijker. Voor de meeste bedrijven is het actief aanwezig zijn op sociale media erg belangrijk geworden. Sterker nog, het is een must geworden. Social media marketing geeft jouw bedrijf de kans om in contact te komen met jouw doelgroep en het kan de naamsbekendheid aanzienlijk verhogen.

Juiste doelgroep

Op het ene social media kanaal kan een bepaalde doelgroep meer aanwezig zijn dan op een ander social media kanaal. Maar je wilt uiteraard jouw doelgroep aanspreken. Als je eerst gaat kijken naar welke social media kanalen jouw doelgroep gebruikt, dan wordt het over het algemeen makkelijker om een social media kanaal te kiezen. Wanneer je jouw doelgroep gaat meten, kun je een profiel maken van wat jouw doelgroep met elkaar verbindt. Wanneer je voldoende informatie hebt, kan je dit intern bekend maken. Zo weet iedereen binnen jouw bedrijf of organisatie op welke doelgroep jullie je gaan richten.

Het is belangrijk om te segmenteren. Zorg ervoor dat de juiste doelgroep ook de juiste boodschap krijgt.

Voordat je gaat beginnen met het segmenteren van de doelgroepen, is er natuurlijk een belangrijke vraag. Waar segmenteer je je doelgroep op? Doe je dat alleen op leeftijd? Om jouw doelgroep te bepalen kun je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Richt je je op mannen of vrouwen? 
  • Hoe oud zijn jouw potentiële klanten?
  • Zijn ze hoog of laag opgeleid?
  • Hoe informeren ze zich? (Bijvoorbeeld via de krant, tv, online of brochures)
  • Waar doen jouw potentiële klanten hun boodschappen?
  • RIcht je je op lokale, regionale, landelijke of internationale klanten?
  • Zijn ze hoog of laag opgeleid?
  • Zijn ze alleenstaand, getrouwd, wonen ze samen of hebben ze een gezin?

Als je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord komt er een profiel uit. Op basis van dit profiel wordt segmenteren makkelijker. Nu moet je alleen nog per doelgroep een passende boodschap verzinnen!

Juiste boodschap

Na het bepalen van je doelgroep ga je uiteraard de boodschap bepalen. Wat wil jij met je boodschap bereiken? Met behulp van de boodschap herkent jouw doelgroep meteen dat jij met hen wilt communiceren of interactie zoekt. In deze boodschap breng je aan kaart waar jouw organisatie voor staat en welke boodschap je wilt uitstralen. Werk dit verder uit en probeer voor jezelf duidelijk te maken wat jouw doelgroep meekrijgt. Wat is je grootste visie, wens of ambitie? Belangrijk is om duidelijk voor ogen te hebben wat je wilt overbrengen op de doelgroep. 

De boodschap moet altijd helder blijven. Het moet dus niet te lang zijn en het liefst in ‘Jip en Janneke’-taal geschreven worden. De beste content ligt op het snijvlak van wat jij kunt vertellen en wat je publiek wilt horen. Het is belangrijk om te weten wat je doelgroep bezighoudt in het dagelijks leven. De gecreëerde content moet aanspreken en beantwoorden aan een bepaald verwachtingspatroon. Ook moet het aansluiten bij het interessegebied van je doelgroep. De tekst en de afbeeldingen moeten een toegevoegde waarde bieden. Wanneer deze geen toegevoegde waarde bieden, verlies je al snel de aandacht van je publiek en is het zonde van je tijd.

Zorg ervoor dat de boodschap duidelijk is: herkenning is hierbij essentieel. Hou bij elk bericht vast aan dezelfde look-and-feel, alleen zo creëer je herkenbaarheid. 

Juiste tone of voice

Je doelgroep leert je kennen wanneer je in gesprek gaat. Dan komt de tone of voice om de hoek kijken. Hoe spreek je je doelgroep op de juiste manier aan? Welke tone of voice past het beste bij jouw merkidentiteit?

Als we het hebben over de tone of voice, zijn we geneigd te letten op hoe de doelgroep praat. Hierop willen de meeste bedrijven aansluiten. Bij de tone of voice horen meestal instructieve termen als bondig, informeel, helder, zakelijk of activerend.

Taal, grammatica, zinsopbouw en toon zijn van belang bij de tone of voice. Denk aan formeel of informeel, grappig of serieus en enthousiast of feitelijk.

De Nielsen Norman Group creëerde een schaal, bestaande uit vier dimensies. Door een positie te kiezen op alle vier de schalen zou er een tone of voice vastgesteld kunnen worden.

Bron: https://www.nngroup.com/articles/tone-voice-samples/

Strategie

Er zijn een aantal do’s en don’ts op gebied van social media.

5 Do’s:

  1. Houd maat

Je moet rekening houden met de ideale frequentie om te posten. Wees consequent en post regelmatig. Hoe vaak je iets op social media post verschilt per medium. Volgens een onderzoek van eClincher (https://eclincher.com/the-frequency-guide-how-often-to-post-on-social-media/)

kun je 1 of 2 keer per dag iets op Facebook zetten, 8 tot 12 keer per dag tweeten, 1 keer per dag iets op LinkedIn plaatsen, niet meer dan 7 posts per week op Instagram, plaats tussen de 4 en 10 keer per dag iets op Pinterest en een paar video’s per maand op YouTube plaatsen. Waak ervoor om je volgers te overbelasten met boodschappen en informatie. Dat kan namelijk gaan irriteren, waardoor ze wellicht stoppen met het lezen van jouw posts.

  1. Wees persoonlijk

Schrijf je posts in jouw persoonlijke spreekstijl. Zo maak je jouw merk een stuk menselijker en laat je aan je klanten zien wat jou anders maakt dan de rest. Als je stijl echt is, is het ook makkelijker om consequent te blijven en loop je niet het risico om uit je rol te vallen. 

  1. Geef!

Geef meer dan dat je neemt. Plaats zoveel mogelijk relevante informatie. Wanneer je regelmatig betrouwbare informatie biedt, zul je gezien worden als autoriteit en zullen jouw volgers eerder aan jouw merk denken bij een aankoop. 

  1. Maak een checklist

Een post die je zomaar op een medium deelt kan in het niets opgaan. Om ervoor te zorgen dat je posts opgepikt worden, is het handig een checklist aan te leggen:

  • Check altijd de grammatica een taalkundige twijfelgevallen
  • Zorg ervoor dat de informatie die je wilt posten ook gedeeld kan worden
  • Check of de tijd waarop je jouw bericht plaatst een tijd is waarop jouw doelgroep online is, de tijd is namelijk erg belangrijk
  • Ga ook altijd even na of de links die in je posts zitten ook echt werken
  1. Wees kieskeurig in wie je volgt

Je hoeft natuurlijk niet iedereen te volgen die jou ook volgt. De mensen met wie je in het echte leven contact hebt moet je als uitgangspunt nemen. Wat zullen de mensen die je wilt gaan volgen over jou zeggen? Klanten zien dat jullie gelinkt zijn. Vertegenwoordigen de mensen die jij volgt waar jij en jouw bedrijf voor staan?

5 Don’ts

  1. Zoveel mogelijk media inzetten

Om alle media in te zetten zodat elke internetter jouw merk ergens tegenkomt is geen goed plan. Kies liever 3 of 4 media waarvan je weet dat jouw doelgroep ze bezoekt. Je hebt gewoonweg de tijd en energie niet om alle media in te zetten. Het is vaak ook verspilde moeite en tijd, want jouw doelgroep zit niet op elk sociaal medium. 

  1. Aan politiek doen

Blijf weg van actuele zaken die niets te maken hebben met jouw product of dienst. Al helemaal niet als ze politiek gevoelig zijn. 

Wanneer je een standpunt inneemt over bijvoorbeeld het vluchtelingenquotum of wanneer je een politieke uitspraak doet, kan het zomaar verkeerd uitpakken voor je bedrijf. Je kunt je bedrijf hiermee schade toebrengen.

  1. Alles op de automaat doen

Zorg ervoor dat je posts persoonlijk blijven. Voorkom dat klanten het gevoel krijgen dat er een computer tegen hen praat. Het verschil tussen persoonlijke en geautomatiseerde posts is duidelijk merkbaar en steeds meer mensen knappen erop af.

  1. Kritiek, commentaar en vragen negeren

Als je posts plaats met als doel interactie met jouw klanten, dan kun je de reacties van klanten natuurlijk niet negeren. Contact en communicatie is immers het doel van jouw posts. Wanneer deze interactie komt moet je daar blij mee zijn en dat ook laten merken. Vragen van klanten niet beantwoorden toont weinig interesse in jouw volgers.

Vragen en commentaar van jouw klanten beantwoorden biedt de kans klanten aan je te binden. Je laat hiermee weten dat je hun opmerkingen en vragen relevant vindt. Laat vervolgens je volgers bijvoorbeeld weten dat je iets hebt aan hun commentaar. 

Ook is het niet slim om kritiek te verwijderen. Het erkennen van een probleem maakt niet alleen de klant bij, maar dit kan jou ook iets leren, het behoedt je bedrijf ook voor PR-schade op termijn.

  1. Je eigen posts liken

Natuurlijk vind je jouw eigen posts erg leuk, maar dat betekent niet dat je ze moet liken. Dat komt vrij wanhopig over. Stimuleer in plaats daarvan wel dat medewerkers, collega’s en bekenden je berichten liken en delen. Dat maakt je eigen boodschap een stuk geloofwaardiger.

Humor & persoonlijk

Om de menselijke kant van je organisatie te laten zien, kan humor heel goed werken. Humor verkoopt. Mensen zijn van nature genotzuchtig, ze willen zich goed voelen. Gebruik dus humor in je online marketingstrategie, mensen zullen met een glimlach terugdenken aan jouw merk.

Je kunt humor inzetten voor engagement en interactie. Mensen kunnen zich sneller en eenvoudiger met je merk identificeren, want het roept een gemeenschappelijk gevoel op. Het maakt je relatable. Je voelt je verbonden met mensen en merken die om dezelfde humor moeten lachen. 

Kijk bijvoorbeeld naar TikTok. TikTok is erg populair onder jongeren door de humor. Deze humor verbindt. Wanneer jouw publiek of doelgroep om jou of om je merk moet lachen, dan vindt je publiek je niet alleen leuk, maar ook menselijker en daardoor betrouwbaarder.

Humor trekt de aandacht en mensen zijn sneller geneigd om je content te delen.

Blijf daarom altijd persoonlijk, mensen vertrouwen mensen eerder dan afstandelijke bedrijven.

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content