Wat?.. Customer centricity?
Wat is customer centricity? Customer centricity betekent dat de klant centraal staat en zorgt ervoor dat je bedrijf veel meer klantgericht is. Het centraal stellen van de klanten en langdurige relaties opbouwen. Het is een marketingbenadering die is ontworpen rond de interesses en de behoeften van de klant.
Maar waarom is een klantgerichte marketingstrategie de juiste keuze? Uit onderzoek blijkt dat 86% van de consumenten bereid is om meer te betalen voor een betere klantervaring. De keuze tussen een verkoopgerichte marketingstrategie en een klantgerichte marketingstrategie is niet een groot dilemma. Goed voor je kopers zorgen zal op de langere termijn voor een hogere winst zorgen.
Wat heeft klantgerichtheid te maken met online marketing? Met online marketing kun je je als bedrijf goed richten op de wensen en de behoeften van de klant. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om precies te weten wat je klanten of potentiële klanten willen. Ook is het nog nooit zo eenvoudig geweest om hen de juiste advertentie, aanbieding of aanbeveling te bezorgen.
Everything for a smile
Je wilt natuurlijk alles doen voor een glimlach op het gezicht van de klant. De klant staat voorop. Je wilt een langdurige relatie met de klant opbouwen, maar hoe kun je dit op de beste manier doen?
Klantgerichte E-mailmarketing:
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt met als doel:
- Het verbeteren van de relatie van een organisatie met zijn huidige klanten of oude klanten en om klantloyaliteit en klanttevredenheid te vergroten.
- Nieuwe klanten werven of om oude klanten te overtuigen onmiddellijk iets te kopen.
Met e-mailmarketing kan je als bedrijf of organisatie goed inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Wanneer je weet wat de interesses van je doelgroep zijn, kun je door middel van e-mailmarketing advertenties sturen die de inbox van de ontvanger altijd zal bereiken. Klanten hoeven niet zelf te zoeken naar bijvoorbeeld aanbiedingen, ze krijgen deze toegestuurd. De meeste mensen waarderen het wanneer zij aanbiedingen of advertenties toegestuurd krijgen. Dit is dan ook een vorm van klanttevredenheid en je kunt via e-mail marketing heel klantgericht te werk gaan
Website:
Klantgericht zijn betekent vooral échte waarde voor je klant bieden. Websites zijn hier een goed voorbeeld van. Ze moeten nuttig zijn voor je klanten maar zijn ook belangrijk voor het beantwoorden van vragen. De kans is dan groot dat het specifieke publiek dat antwoorden zocht op hun vragen, jou als een fijn bedrijf ziet waar ze op kunnen vertrouwen. In dit geval betekent behulpzaam zijn voor je publiek meer verkopen verhogen en een relatie met de klant opbouwen.
Let er wel op dat een langzame, verwarrende en visueel onaangename website alle positieve effecten van goede inhoud ongedaan zal maken. Websites die meer dan 3 seconden nodig hebben om te laden, lopen het risico om meteen 40% van hun bezoekers te verliezen. Je website is het hart van je online activiteiten en als je jouw bedrijf als klantgericht beschouwt, moeten de prestaties en het uiterlijk van de website van topklasse zijn.
Chatbots:
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner. Er is hierbij sprake van getypte berichten. Veel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van een chatbot om een deel van de klantenservice over te nemen. Een chatbot kan veelgestelde vragen beantwoorden. Wanneer de klant, via de chat, een vraag stelt, krijgt hij/zij een geautomatiseerd antwoord terug van de chatbot. Een ander voordeel van een chatbot is dat chatbots veel klanten kunnen helpen. Wanneer een bedrijf alleen afhankelijk is van menselijke inzet, kan het maar een beperkt aantal klanten tegelijk van dienst zijn. Met behulp van chatbots kunnen bedrijven op een persoonlijke manier met een onbeperkt aantal klanten communiceren. Deze chatbots helpen niet alleen met efficiënter werken en kosten besparen, maar leveren ook voordelen op voor klanten. Chatbots zorgen namelijk voor een verbeterde klantervaring. door middel van een slimme chatbot kunnen klantgericht vragen worden gesteld die de wensen en behoeften van klant beantwoord
Personalisatie:
Personalisatie is tegenwoordig erg belangrijk geworden voor bedrijven. Je moet verder gaan dan verschillende segmenten van je doelgroep. Je moet elke klant individueel aanspreken. Maar hoe doe je dat? Bij het verkrijgen en verwerken van een grote hoeveelheid gegevens, en andere informatie over jouw klanten, heb je een betrouwbare CRM-software nodig.
Wanneer je duidelijke gegevens en informatie hebt kun je jouw advertenties en berichten perfect afstemmen op de klant. Ook kun je vrij eenvoudig e-mails, speciale aanbiedingen, banneradvertenties, aanbevelingen of pushmeldingen maken die passen bij een bepaalde klant of gebruiker.
Wanneer klanten deze gepersonaliseerde boodschappen zien, zullen zij het gevoel hebben dat de boodschap speciaal voor hen op maat gemaakt is. Ze krijgen advertenties en aanbiedingen die ze interessant vinden. Op deze manier laat je zien dat je om de ervaring van je klanten geeft.
Ook bij Social Banana zijn wij klantgericht en staat de klant centraal. Wij doen alles voor een glimlach!
Wacht niet langer en start vandaag nog met het implementeren van customer centricity!
Meer weten of sta je open voor een vrijblijvende social talk? Neem dan contact op met ons!
Zoek je hulp bij jouw website, webshop of webapp? Neem een kijkje bij ons broertje Digital Banana. Klik hier!