Online marketing: zie jij door de bomen het bos niet meer?

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Op het moment zijn er vele informatiekanalen. Als bedrijf wil je groeien, wil je online beter zichtbaar zijn en wil je meer leads en omzet realiseren. Door de vele informatiekanalen in de digitale wereld zien vele bedrijven door de bomen het bos niet meer. Bij Social Banana weten we uit eigen ervaring hoe moeilijk online marketing soms kan zijn, maar we weten ook dat een goede online marketingstrategie onmisbaar is voor de groei en ontwikkeling van jouw bedrijf. In dit blog helpen wij jou met het opstellen van een goede online marketingstrategie. 

Waar te beginnen?

Wanneer je aan de slag wilt gaan met online marketing, kom je voor een aantal lastige keuzes te staan. Welke social media platforms ga je gebruiken? Hoeveel geld ga je besteden aan advertenties? Dit zijn belangrijke, maar ook lastige vragen die je jezelf moet stellen. Hoe ziet jouw customer journey eruit? 

Het is belangrijk om te weten welke stappen jouw klant doorloopt voordat hij klant wordt.

Online Marketing Strategie

Bij het maken van een online marketingstrategie is het belangrijk dat je eerst een stappenplan maakt. Wij gaan jou helpen bij het maken van een stappenplan.

Evalueer jezelf. Ga allereerst voor jezelf na wie je (de organisatie) bent en wat je wilt uitdragen naar de wereld. Heb je een bedrijfsmissie of visie? Dan kun je jezelf afvragen hoe online marketing daaraan bij kan dragen. Heb je nog geen bedrijfsmissie of visie? Dan is het handig om daar eens over na te denken. Wat wil je bereiken met online marketing en waarom? 
Zorg er altijd voor dat je duidelijk voor ogen hebt wat online marketing bijdraagt aan je organisatie. Denk goed na over wat de voordelen van online marketing ten opzichte van offline marketing zijn.

Stel duidelijke doelen. Nu je weet waar je voor staat is het tijd om doelstellingen helder te formuleren en op papier te zetten. Probeer je doelstellingen zo specifiek mogelijk te maken en tot de kern te komen van wat je wilt bereiken. Het is belangrijk om je doelstellingen SMART te formuleren.


SMART

  • Specifiek: Is de doelstelling concreet?
  • Meetbaar: Maak je doelstellingen meetbaar zodat het resultaat ook duidelijk zichtbaar is.
  • Acceptabel: Zijn de doelen acceptabel en aanvaardbaar voor de doelgroep en/of het management? 
  • Realistisch: Is het doel haalbaar? Houdt hierbij rekening met de middelen die je ter beschikking hebt. 
  • Tijdgebonden: Doelen moeten binnen een bepaalde tijd bereikt zijn. 

Bepaal je doelgroep. Het is belangrijk om voor jezelf de doelgroep te bepalen. Bij deze stap ga je dieper in op wie jouw doelgroep is, wat ze doen en waar ze zich online bevinden. Verzamel informatie over je beoogde doelgroep. Een aantal manieren om informatie te verzamelen over deze beoogde doelgroep zijn: ga in gesprek met de gebruikers. Neem enquêtes of interviews af. Om meer inzicht te krijgen over het gedrag van je ideale doelgroep maak je gebruik van verschillende websites en tools. Een voorbeeld hiervan is Google Analytics. Hoe specifieker de afbakening van je doelgroep, des te makkelijker je kan inspelen op de behoeftes en de wensen van de doelgroep. 

Een goede tip voor het bepalen van je ideale doelgroep is: schets persona’s.

Kies de juiste middelen en kanalen.

Hoe bereik je je doelgroep? Door verschillende online kanalen in te zetten kun je gemakkelijk je doelgroep bereiken. Online marketing omvat veel verschillende online kanalen met ieder zijn eigen voor- en nadelen. Voorbeelden van online marketing kanalen zijn:

  • Social media marketing
  • Content marketing (blogs)
  • Online advertising
  • Search Engine Optimisation (SEO)
  • E-mail marketing
  • Influencer marketing
  • Affiliate marketing 
  • Video marketing

Lees je goed in over de kanalen voordat je ze inzet en kies uit met welk kanaal je jouw doelgroep het best kunt bereiken. Door middel van persona’s kun je inzicht krijgen over waar ze zich online bevinden. Is het wel haalbaar om veel kanalen in te zetten? Houd rekening met de kennis en middelen die je hebt. Houd daarnaast ook rekening met de kosten van de kanalen en de tijd die je eraan wilt besteden.

Uitvoering

Wanneer je je stappenplan hebt opgesteld is het tijd voor de uitvoering. Eigenlijk is het erg simpel. Voer alle stappen van het stappenplan uit.  Blijf waakzaam. De online marketing wereld ontwikkelt zich snel. Wanneer je niet goed oplet, loop je al snel achter. Ga dus mee met de trends die er spelen op dat moment. 

Het is belangrijk om je strategie niet uit het oog te verliezen bij het maken van beslissingen. Houd je dus ten alle tijden aan de strategie die jij voor jouw organisatie hebt opgesteld.  Er zullen altijd ups en downs zijn, dus wees niet ontmoedigd wanneer het even tegen zit. Deze tegenslagen zijn er om van te leren! 

Interesse in meer info? check dan onze andere blogs hier
Toevallig meer weten over webdesign en app development? Check ons broertje Digital Banana

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content

succesformule online marketing
Social media

Succesformule online marketing?!

Social Banana gaat uit de kleren 🍌 Succesformule online marketing?! Social Banana weet daar wel