Hoe creëer je onderscheidend vermogen op social media?

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wat is onderscheidend vermogen precies? Het onderscheidend vermogen is de mate waarin je als bedrijf, merk, product of dienst anders bent dan de rest. Je biedt meer waarde dan de concurrent voor een bepaalde doelgroep of een bepaald publiek. Hierdoor krijg je meer naamsbekendheid en is het voor het publiek gemakkelijker om de juiste keuze te maken tussen bedrijven, merken, producten of diensten. 

Onderscheidend zijn betekent dus: je doet iets anders dan de concurrent, je biedt iets anders dan de concurrent en je straalt iets anders uit dan de concurrent zodat de klant uiteindelijk voor jou zal kiezen.

Waarom is onderscheidend vermogen op social media nou eigenlijk zo belangrijk? Er zijn tegenwoordig enorm veel bedrijven die gebruik maken van social media. Maar hoe val je nog op tussen al deze bedrijven? Door de overvloed aan bedrijven die gebruik maken van social media, is het moeilijker om op te vallen. Daarom speelt het onderscheidend vermogen op social media een grote rol. 

Met behulp van je eigen missie en/of visie kun je je gemakkelijker onderscheiden van andere bedrijven. Wanneer je je onderscheid van de rest zul je meer opvallen, zo krijg je een sterkere positie in de markt. Je wilt natuurlijk gezien, gehoord en gekozen worden.

What the f*ck maakt jou uniek?

Maar hoe onderscheidt je je nou van de rest? What the f*ck maakt jou uniek? Om een antwoord te krijgen op deze vragen zul je een aantal dingen voor jezelf moeten nagaan. Denk hierbij aan hoe je je wilt onderscheiden van de rest, waarom je je wilt onderscheiden van de rest, wat jouw bestaansrecht is en hoe je op de beste manier kunt laten zien hoe je je onderscheidt.

Onderscheidende vermogen
Er zijn verschillende manieren om het onderscheidende vermogen te realiseren. Je kunt je namelijk onderscheiden op:
– Dienstverlening
– Kwaliteit van je product en/of dienst
– De innovatiekracht
– De breedte van het assortiment
– Specialisatie

In deze blog gaan we kort in op deze manieren om je te onderscheiden.
Dienstverlening 
Onder dienstverlening wordt de service van de organisatie of het merk verstaan. Wanneer de dienstverlening/service anders is dan die van de concurrent, kan dit positief uitpakken. De klant heeft te maken gehad met een goede service, zo creëer je vertrouwen. 

Kwaliteit van je product/dienst
De kwaliteit van je product of dienst is van groot belang. Wanneer jouw product of dienst kwalitatief beter is dan die van de concurrent, zullen klanten eerder voor jouw product of dienst kiezen.

De innovatiekracht 
Innovatiekracht is het vermogen van een organisatie om innovaties te ontwikkelen en in de markt te zetten. Met de ontwikkeling van innovaties (verbetering van goederen en diensten) kun je ook onderscheidend vermogen creëren. 

De breedte van het assortiment 
Hoe breder je assortiment is, hoe meer keuze de klant heeft. 

Specialisatie 
Wanneer de medewerkers gespecialiseerd zijn in hun vak, op deze manier kunnen zij aan de wensen van de klanten voldoen. Ook zullen zij beter in staat zijn om het merk te leven.

Terug naar je Why!
Ga terug naar je ‘why’. Waarom heb je voor een bepaalde missie en/of visie gekozen? Waarom wil je je onderscheiden van de rest? Ga dit voor jezelf goed na.

Wat is jouw bestaansrecht
Waar sta jij als bedrijf of organisatie voor? Ga op zoek naar de identiteit van jouw organisatie. Onderscheidend vermogen komt namelijk van binnenuit. Zoek dus naar wat écht eigen is aan het bedrijf, wat niemand anders heeft en wat moeilijk te kopiëren is. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waar is jouw bedrijf beter in?   

Bereid een salespitch voor!
Wanneer je weet waarom je wilt onderscheiden van de rest en wat jouw bestaansrecht is, is het tijd om het publiek te laten weten dat jij je onderscheidt van de rest. Dit kun je doen aan de hand van een salespitch. Een salespitch is een verkooppresentatie. In deze salespitch toon je jouw kwaliteiten als bedrijf of organisatie aan het publiek. Je laat zien op welke manier je je onderscheidt van de concurrenten, op deze manier zal de klant eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen.

Wij raden je aan om je goed te onderscheiden van de concurrent, om zo meer naamsbekendheid te krijgen en zo meer klanten kunt trekken. Maak online het verschil!

Zin om meer te lezen van onze sappige blogs? Check dan hier
Toevallig op zoek naar een webdeveloper en app-ontwikelaar? Check dan hier

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content

succesformule online marketing
Social media

Succesformule online marketing?!

Social Banana gaat uit de kleren 🍌 Succesformule online marketing?! Social Banana weet daar wel