Zoekmachine marketing, wat is dat?!

zoekmachine marketing

Deel deze blog

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Zoekmachine marketing is een strategische tactiek binnen de online marketing branche. Vrijwel ieder bedrijf of organisatie heeft tegenwoordig een eigen website. Zij streven ernaar om veel bezoekers naar hun websites te trekken. Hoe meer leads (potentiële klanten) zij hebben, hoe meer ze zullen verkopen. Maar hoe trek je deze bezoekers nou naar je website? Dit doen we met behulp van zoekmachine marketing.

Zoekmachine marketing is als vorm van online marketing al heel lang populair en altijd in beweging. Wat is het? En waarom is het zo belangrijk? 

Zoekmachine marketing is het optimaliseren van zowel betaalde als niet-betaald zoekresultaten in Google. Dit kunnen we onderverdelen in zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) ,waarvoor je niet hoeft te betalen, en zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising) , waarvoor je wel moet betalen. Betaalde zoekresultaten zullen altijd verschijnen boven de niet-betaalde zoekresultaten. 

Je kunt zelf kiezen welke van de twee je kiest. Zoekmachine optimalisatie kost meer tijd en inspanningen en zal niet altijd het gewenste resultaat leveren. Hoewel zoekmachine adverteren wél het gewenste resultaat zal leveren. 

Optimaliseer je zoekmachine marketing!

Zoekmachine optimalisatie betekent eigenlijk niets meer dan websites zo optimaliseren dat ze hoger worden getoond bij zoekopdrachten in zoekmachines. Het doel hierbij is om de online vindbaarheid van jouw bedrijf te vergroten in de zoekmachines. 

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie dan?

Wanneer klanten/bezoekers op zoek gaan in een bepaalde zoekmachine, vullen ze zoekwoorden in. Het doel is dat je gevonden wordt op die zoekwoorden. Een voorbeeld: Wanneer je in Google “Social media Venlo” intypt, zie je een aantal websites verschijnen onder de geadverteerde websites. Social Banana staat hier op de tweede plek bij de niet-betaalde zoekresultaten! 

Je wilt natuurlijk met bepaalde zoekwoorden gevonden worden in google. Schrijf daarom content op jouw website. Door content, zoals blogs, te plaatsen op je website kun je je website optimaliseren door zoekwoorden te plaatsen in de blogs. Als je content echter niet goed is, zul je ook niet hoog komen te staan in de zoekresultaten.

Linkbuilden is een van de belangrijkste SEO technieken. Hieruit maken we een onderscheid tussen interne linkbuilding en externe linkbuilding. 

Het is belangrijke dat je bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op je website. De bezoeker moet gemakkelijk van je homepagina naar een andere pagina kunnen klikken. Dit noemen we interne linkbuilding.

Externe linkbuilding is het verkrijgen van links op relevante websites die verwijzen naar jouw website. 

Zoekmachine marketing via adverteren

Betaalde zoekmachines, ofwel advertenties, boeken relatief snel resultaat in vergelijking met zoekmachine optimaliseren. Bij zoekmachine adverteren betaal je voor de hoge positie in de zoekresultaten, waarna je direct bovenaan zichtbaar bent.

Zoekmachine marketing is dus zo belangrijk en waardevol, omdat het veel nieuwe leads genereert.

Heb jij geen tijd of heb je onvoldoende kennis op het gebied van zoekmachine optimalisatie? Wij helpen je hier graag bij!  Werpt jouw zoekmachine optimalisatie niet zijn ‘bananen’ af? Dan is de tijd rijp voor wat Social Talk met de Banana’s! Neem contact met ons op voor een gratis Social Talk. Samen maken wij online het verschil!

Toevallig interesse in een website of webapp? Check dan ons broertje: Digital Banana

Altijd als eerste de nieuwste updates in je inbox?

Ontvang updates en leer van de besten

Meer content

Thin Content
SEO

Thin content?!

Heb je gemerkt dat je website plotseling daalt in de Google ranking? Krijg je maar