‘Hoe bepaal ik mijn gewenste doelgroep?’ Voor ondernemers is dit een veelgestelde vraag, waar de meeste ondernemers mee worstelen. Om onderscheidend te zijn van je concurrenten, is het belangrijk om een specifieke doelgroep voor ogen te hebben.
Maar waarom is het zo van belang om een specifieke doelgroep te bepalen?
Met het bepalen van een gewenste doelgroep richt je je op de specifieke wensen en overeenkomsten van je potentiële klanten. Als je weet waar je klanten behoefte aan hebben, kun je je product of dienst hierop aanpassen. Het bepalen van je doelgroep wordt ook wel segmenteren genoemd. Het kiezen van een bepaalde doelgroep leidt er uiteindelijk toe dat klanten zich meer aangesproken zullen voelen en dat ze het gevoel krijgen dat dit product of deze dienst voor hun gemaakt is. Daardoor zullen zij het product of dienst eerder aanschaffen.
Je moet kleur bekennen!
Merken die zichzelf herkenbaar en authentiek positioneren zijn succesvoller. Vooral wanneer ze de emotionele behoeften van hun gewenste doelgroep in de positionering centraal stellen. Een onderneming die alles kan bestaat niet. Iedere onderneming heeft zijn sterke en zwakke punten. Het erkennen van je zwakke punten en het optimaal benutten van je sterke punten noemen we kleur bekennen.
Je gewenste doelgroep bepalen
Met het bepalen van je doelgroep kun je gerichter te werk gaan. Dit is niet alleen kosteneffectiever, maar ook beter voor je online media kanalen. Omdat je je communicatie alleen richt op mensen die interesse hebben zal je conversiepercentage stijgen. Dit betekend meer klanten.
Wanneer je relevante content aan je doelgroep laat zien waar zij daadwerkelijk iets mee kunnen of naar op zoek zijn, ben je bezig met het opbouwen van een goede relatie met je potentiële klant. Je geeft hen het antwoord op hun vragen en oplossingen voor hun problemen. Zo bouw je een relatie op met je doelgroep.
Als ondernemer moet je denken vanuit jouw potentiële klanten. Wie zijn de mensen die jouw product of dienst het snelst zullen aanschaffen? Op basis hiervan bepaal je je gewenste doelgroep. Hoe doe je dat?
Keuzes maken
Om je doelgroep te kunnen bepalen moet je je klant omschrijven. Dit aan de hand van de volgende punten:
- Zakelijk of particulier
- Leeftijd
- Geslacht
- Provincie
- Woonplaats
- Burgerlijke staat
- Wel of geen kinderen
- Opleidingsniveau
- Werkende of werkloze
- Idealen
- Inkomen
Wanneer je dit hebt gedaan, kijk je naar de psychografische kenmerken:
- Interesses
- Activiteiten/hobby’s
Het is belangrijk dat je keuzes maakt. Kies voor één gewenste doelgroep. Wanneer je deze doelgroep voor ogen hebt, stel je op basis van deze gegevens een persona op. Een persona is een gedetailleerde beschrijving van je ideale klant.
Focus is beter
Het is belangrijk om je op een bepaalde doelgroep te focussen. De persona die je hebt opgesteld geeft een goede weergave van jouw doelgroep. Focus je dan dus ook op deze doelgroep. Jij wilt dat zij jouw product of dienst kopen. Het kan zijn dat de doelgroep die jij wilt bereiken, het minst bekend is met jouw bedrijf of organisatie. Je kunt er dan voor kiezen om juist hen meer van jouw product of dienst te laten zien en hen vervolgens aan te zetten tot aankoop. Een andere mogelijkheid die je hebt, is om je juist te focussen op de doelgroep dat het meest betrokken is bij jouw bedrijf of organisatie.
Focus je dus op één bepaalde doelgroep, zo behaal je de beste gewenste resultaten.
Wil je meer van onze blogs lezen? Bekijk dan hier onze andere blogs.
Interesse in web development of webdesign? Bezoek ons broertje Digital Banana!