Social media, het is tegenwoordig niet meer weg te denken! Je staat ermee op en je gaat ermee naar bed. Het is tegenwoordig heel normaal om je familie, vrienden, leidinggevende etc. even te ‘appen’ om bijvoorbeeld een afspraak te maken. Op Instagram of Facebook te posten dat je een heerlijke en gezellige lunch hebt gehad en via LinkedIn te checken of je nieuwe connecties hebt opgebouwd. Niet alleen steeds meer mensen maken gebruik van deze manier van communiceren, maar ook bedrijven communiceren steeds meer via social media.
In dit blog leggen we je uit hoe belangrijk social media is voor je bedrijf en waarom dit zo belangrijk is.
Wat is social media?
Social media is een veelgebruikte manier om op een leuke en interactieve manier informatie te delen met anderen. Hiermee wordt niet alleen tekstuele informatie bedoeld, maar ook visuele informatie. Denk hierbij aan foto’s en video’s. Social media is een manier van communiceren waarbij gebruik wordt gemaakt van digitale devices.
Social media is dus een verzamelnaam voor verschillende online platformen waarop gebruikers inhoud verzorgen.De interactie en dialoog tussen gebruikers centraal.
De grootste spelers op het gebied van social media zijn:
- Snapchat
- YouTube
Hoe word je succesvol met social media?
Social media is steeds meer een succesvol medium. Het is niet per se bedoeld voor sales, belangrijker is om aanwezig te zijn onder je doelgroep.
Door content te maken voor je social media kanalen die gericht is op een bepaalde doelgroep, ben je zichtbaarder en zal jouw doelgroep sneller voor je kiezen. Houd het wel kort. Je doelgroep heeft geen tijd om een hele lap tekst op social media te lezen.
Je kunt ook adverteren op social media. Wanneer je adverteert op social media kun je in afbeeldingen, video’s en advertentieteksten je creativiteit kwijt. Je kan je doelgroep beter specificeren en je kunt gebruik maken van gebruikersdata op je website en op al je andere social media kanalen.
Belangrijk is om een contentplanning te maken. Dit wordt ook wel een contentkalender genoemd. Wanneer je je tijd inplant om je social media content te maken, kun je er beter over nadenken en ben je bewuster bezig met het maken van deze content. Het is goed om je berichten van tevoren in te plannen, dan weet je zeker dat het ook gebeurd. Plaats ook zeker niet elke dag iets op je social media kanalen. Dit kunnen gebruikers, klanten en toekomstige klanten vervelend vinden. Overlaad je volgers dus niet met teveel berichten.
Wanneer heb je succes?
Het is moeilijk te zeggen wanneer je nou écht succes hebt met social media marketing. Wel valt te zeggen wat het oplevert.
Social media is ook dé plek om je doelgroep te bereiken en een community op te bouwen. Het levert je daarom ook meer zichtbaarheid op. Je maakt mensen bekend met je bedrijf of organisatie. Doordat je steeds zichtbaarder wordt, zul je een groter bereik krijgen, dit kan leiden tot meer exposure en een hogere omzet.
Door social media in te zetten kun je je onderscheiden van de concurrent. Consumenten en bedrijven doen tegenwoordig niet meer zo snel zaken met elkaar. Het internet en social media kanalen bieden hen de mogelijkheid om eerst meer informatie te zoeken. Denk hierbij aan reviews en ervaringen van eerdere klanten. Social media geeft je zo een kans om jezelf te profileren.
Welke social media kanalen gebruiken wij?
Ook wij maken veel gebruik van social media. Op deze manier creëren wij meer betrokkenheid met de klant en toekomstige klanten. Wij zetten 5 social media kanalen, waaronder Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat en Pinterest. Dat is goed voor onze zichtbaarheid!
Een geheimpje van ons 😉. De sleutel, dat is focus! Wij zeggen altijd, kwaliteit gaat boven kwantiteit. Let dus niet te veel op de cijfers (hoeveel klanten je trekt, hoeveel mensen je bereikt), maar let vooral op de kwaliteit van je content en jou als bedrijf!
Wil je meer van onze blogs lezen? Bekijk dan hier onze andere blogs.
Interesse in web development of webdesign? Bezoek ons broertje Digital Banana!